Kennis, kennisoverdracht of toch kennis over kennisoverdracht?

Kennis
Als fitnesstrainer/coach heb je standaardbagage aan kennis waarbij de grootte afhankelijk is van onder ander je niveau, gedane opleidingen en ervaring. In eerste instantie is de kennis gericht op het doorgronden van het vak als fitnesstrainer dat wil zeggen kennis van anatomie, fysiologie en trainingsleer. Later vul je deze aan kennis aan met andere disciplines zoals bijvoorbeeld Psychologie, Biomechanica en kennis over Pathologie. Het vergt dan ook jaren om enigszins kennis op te doen van deze verschillende disciplines.
Met deze kennis ben je enigszins gewapend om een klant met een hulpvraag te begeleiden. Deze vraag bestaat vaak uit meerdere deelvragen waarbij kennis nodig is uit verschillende disciplines en de overlapping hiertussen. Als coach moet je dan prioriteiten stellen tussen verschillende tools van verschillende vakgebieden. Kennis is dus essentieel om de hulpvraag te kunnen splitsten en de juiste tool op een deelvraag toe te passen. Meer kennis en ervaring zal er dus voor zorgen dat je beter doorhebt welk stukje kennis past bij welk deelvraag.

Kennis over Kennisoverdracht
De manier waarop je deze vakinhoudelijke kennis gaat delen is essentieel voor het resultaat. Er zijn verschillende tools en methodes die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat de informatie die je wilt delen effectief en efficiënt wordt overgedragen aan je klant. Echter een goede tool met ruis toepassen zal het resultaat verminderen en zelfs te niet doen Het 1 op 1 toepassen en conclusies trekken van modellen en testen, denk hierbij aan het DISC(kleuren) Model of karakter testen, zal vaak niet het gewenste resultaat hebben vanwege de beperkingen in de testen of de manier waarop deze modellen met de klant worden gedeeld. Vaak is de situatie ook bepalend voor de uitkomst van modellen. Een persoon die op een feestje zich met bekende uitbundig gedraagt kan in de basis nog steeds introvert zijn.

Kennisoverdracht
Aangezien ieder individu anders is, is een individuele aanpak vereist. Bij Dutch HDA zijn we vooral geïnteresseerd in de methodes die in de praktijk resultaat leveren. Hierbij moet je vaak tussen de regels doorlezen. Het spiegelen met een klant is zo’n methode. Hierbij gaat de coach zijn uitleg matchen met de verschillende karaktereigenschappen en niveaus ongeacht de voorkeur van de coach zelf. Wanneer een klant taakgericht is zal de coach in de uitleg meer focussen op het doel, stimulus en mogelijk resultaat van de training. Wanneer je klant pessimistisch is zal de coach voornamelijk de positieve dingen benoemen en mogelijke beren op de weg voor zich houden. Als je dus een meting hebt gepland waarbij de uitkomst negatief is het misschien verstandig om de test voor pessimistische mensen uit te stellen of juist een test toe te passen die positief uitvalt. Zo zijn er tal van tools die je als coach kan gebruiken voor duurzaam en effectief resultaat.

Uiteraard is het van belang dat de coach zelfreflectie over zijn gedrag en vermogen heeft. Herken wanneer je als coach te weinig kennis hebt en te weinig geskilled ben. En wees niet bang om andere professionals te laten helpen. Je klant zal je later bedanken!

Bij onze opleiding Basis Fitness Trainer begin je met het vullen van je rugzak met kennis, bij Gevorderd Fitness Trainer vul je deze kennis aan. Vervolgens geven we je bij de Personal Trainer opleiding kennis over kennisoverdracht en de toepassing hiervan. Ook leren hoe je effectief kan coachen en hulp krijgen met zelfreflectie, start dan nu met 1 van onze opleidingen:
www.Dutch-HDA.nl/agenda

Recent Posts