Kennis, kennisoverdracht of toch kennis over kennisoverdracht?

Kennis
Als fitnesstrainer/coach heb je standaard bagage aan kennis waarbij de grootte afhankelijk is van onder ander je niveau, gedane opleidingen en ervaring. Aanvankelijk is de kennis gericht op het doorgronden van het vak als fitnesstrainer. Dit wil zeggen; de kennis van anatomie, fysiologie en trainingsleer. Later vul je deze kennis aan met andere disciplines zoals bijvoorbeeld Psychologie, Biomechanica en kennis over Pathologie. Het vergt dan ook jaren om enigszins kennis op te doen van deze verschillende disciplines.

Met deze kennis ben je enigszins gewapend om een klant met een hulpvraag te begeleiden. Deze hulpvraag bestaat vaak uit meerdere deelvragen, waarbij kennis nodig is uit verschillende disciplines en de overlapping hiertussen. Als coach moet je dan prioriteiten stellen tussen verschillende tools uit verschillende vakgebieden. Kennis is dus essentieel om de hulpvraag te kunnen splitsten en vervolgens de juiste tool op een deelvraag toe te kunnen passen. Meer kennis en ervaring zal er dan ook voor zorgen dat je beter doorhebt welk stukje kennis bij welke deelvraag past.

Kennis over Kennisoverdracht
De manier waarop je vakinhoudelijke kennis gaat delen is essentieel voor het resultaat. Er zijn verschillende tools en methodes die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat de informatie die je wilt delen effectief en efficiënt wordt overgedragen aan je klant. Echter zal een goede tool met ruis toepassen het resultaat verminderen en zelfs te niet doen. Het 1 op 1 toepassen en conclusies trekken van modellen en testen (denk hierbij aan het DISC(kleuren) Model of karakter testen) zal vaak niet het gewenste resultaat hebben. Dit komt door de beperkingen in de testen en/of de manier waarop deze modellen met de klant worden gedeeld. Vaak is de situatie ook bepalend voor de uitkomst van modellen. Een persoon die zich op een feestje met bekende uitbundig gedraagt, kan in de basis nog steeds introvert zijn.

Kennisoverdracht
Aangezien ieder individu anders is, is er een individuele aanpak vereist. Bij Dutch HDA zijn we vooral geïnteresseerd in de methodes die in de praktijk resultaat leveren. Hierbij moet je vaak tussen de regels door lezen. Het spiegelen met een klant is zo’n methode. Hierbij gaat de coach zijn uitleg matchen met de verschillende karaktereigenschappen en niveaus ongeacht de voorkeur van de coach zelf. Wanneer een klant taakgericht is zal de coach zich in de uitleg meer focussen op het doel, de stimulus en het mogelijke resultaat van de training. Wanneer je klant pessimistisch is zal de coach voornamelijk de positieve dingen benoemen en mogelijke beren op de weg niet uitspreken. Als je dus een meting hebt gepland waarbij de uitkomst negatief is, is het misschien verstandig om de test voor pessimistische mensen uit te stellen of juist een test toe te passen die positief uitvalt. Zo zijn er tal van tools die je als coach kan gebruiken voor een duurzaam en effectief resultaat.

Uiteraard is het van belang dat de coach zelfreflectie kan toepassen over zijn gedrag en vermogen. Herken wanneer je als coach te weinig kennis hebt en/of te weinig vaardigheden beheerst en wees niet bang om andere professionals om hulp te vragen. Je klant zal je later bedanken!

Bij onze opleiding Basis Fitness Trainer begin je met het vullen van je rugzak met kennis, bij Gevorderd Fitness Trainer vul je deze kennis aan. Vervolgens geven we je bij de Personal Trainer opleiding kennis over kennisoverdracht en de toepassing hiervan. Ook leren hoe je effectief kan coachen en hulp krijgen met zelfreflectie, start dan nu met 1 van onze opleidingen:
www.Dutch-HDA.nl/agenda

Recent Posts